Wildlife spotten

4 mei 2020 - Soest, Nederland

Vandaag het thema wildlife spotten, dus op weg naar Lamar Valley en Mammoth Hot Springs. Best een stevig stukje rijden! Onderweg veel bizons gezien.

2B5EC7B3-203C-4431-84F7-92C9399856F6

Mammoth hot springs was veel kleiner dan in mijn herinnering, thuis maar eens de foto’s van toen opzoeken. Marc en Rohan hebben het hele pad gelopen, ik ben beneden gebleven. De onvermijdelijke Chinese invasie kwam weer aan, een Amerikaan maande een Chinese kwebbeltante tot rust wat niet heel veel hielp. Tegenover de Springs graasden wat bizons die ineens gingen hollen, ik was helaas te laat met filmen. De Mammoth Hot Springs leken veel kleiner dan ik me herinner, thuis maar eens de foto’s opzoeken van lang, lang geleden…… Marc en Rohan hebben het hele pad gelopen, ik ben beneden gebleven. De onvermijdelijke Chinese invasie kwam weer aan, een Amerikaan maande een Chinese kwebbeltante tot rust wat niet heel veel hielp. Tegenover de Springs graasden wat bizons die ineens gingen hollen, ik was helaas te laat met filmen.

Op weg naar Lamar Valley

03A7BBA9-E871-4F24-87AD-BE4DC0B843FA

zagen we heel veel mensen langs de weg staan met telelenzen etc. We konden niet stoppen en zijn doorgereden. Bij Lamar Valley zijn we gestopt, maar geen wildlife te zien. Marc en Rohan zijn naar beneden gelopen naar de rivier en kwamen twee wandelaars tegen. Die vertelden dat er twee grizzly beren gezien waren die zich te goed deden aan een prooi. Op de terugweg wilden we stoppen maar een lastige Amerikaan gaf ons geen gelegenheid, dus op een afstandje de RV langs de weg geparkeerd en terug gelopen. We mochten bij een aardige Amerikaan door zijn verrekijker kijken en zagen de twee beren, een moeder en een jong van ong twee jaar oud lekker uitbuiken in het gras hoog boven op de berg. De aasgieren cirkelden om de prooi heen. Er waren ook nog wolven gezien, maar dat geluk hadden we nou net niet.

Op de weg terug naar de Campground

663D832E-DF55-4734-ABFA-02C55710B03D

(we staan nu op Grizzly RV Park) zagen we weer een hoop mensen langs de weg staan bij een rivier. Wijs geworden zijn we ook gestopt en daar zagen we een zwarte beer die langs de rivier liep, veilig aan de overkant.

Daarna nog langs de Gibbon Falls en als afsluiter een bezoekje gebracht aan het Grizzly and Wolf Center waar ze oa beren opvangen die overlast bezorgen en niet meer terug kunnen in de natuur of waarvan de moeder is afgeslacht door een boer en de jongen niet geleerd hebben om in het wild te leven. De ranger vertelde een hoop over de beren, ze eten vnl planten en maar 10% vlees. Ze hebben per dag 16.000 calorieën nodig en zijn dus de hele dag bezig met eten zoeken, ze spannen zich daarom het liefst zo min mogelijk in. De verzorgers verstoppen het voedsel en de raven zitten er omheen. Raven kijken van andere dieren truukjes af en in dit geval draaien de beren de stenen om en kunnen de raven de restjes oppeuzelen. De beren spelen soms zelfs met de raven.

7E60B849-B051-4102-A531-2D2D90CFFD27

We hebben gegeten in West Yellowstone, bij een onooglijk restaurant waar je je eten niet mocht delen tot grote verontwaardiging van Rohan. Maar het eten was best goed!